Tuesday, September 08, 2009

Tazkirah - Indahnya Ramadhan...

KAWAN2….
ILMU YG KU KUTIP DI BULAN RAMADHAN INI…..

Ibrahim Adham raja diatas dunia di waktu tersebut. Dikisahkan suatu hari muncul seorg fakir dlm istananya semasa baginda sedang bersiap untuk minum segelas air yg baru dihidangkan dayang istananya. Maafkan beta tuanku, hamba ade satu soalan sebelum tuanku minum air tersebut- jgn diminum air tu selagi tidak dijawab soalan hamba.”tanyalah”kate Ibrahim Adham.

Apakah akan tuanku lakukan jika tidak ade air lagi dimukabumi tuanku dan tuanku terpakse menjual separuh istana ini untuk mendapatkan segelas air di tangan saya.

“Sanggup, beta sanggup menjual separuh istana ini untuk dapatkan air itu” kata Ibrahim Adham.
Klo bgitu minumlah tuanku air ini.kate fakir tesebut… Ibrahim Adham pun meminum air tersebut….

“Ade satu lagi soalan tuanku” kata si fakir….

“Apakah tuanku sanggup menjual separuh lagi istana ini sekiranya air yg diminum itu tidak kluar dr tubuh tuanku (x leh kencing beb) sehingga sanggup mncari tabib yg berkehendakkan separuh istane ini….

“Sanggup-klo tdk matilah beta krn air terlbh dlm badan” kate Ibrahim Adham…

“Jadi tuanku… tuanku telah menjadi fakir seperti hamba juga kerana segelas air, begitulah nilainya pangkat dan kekuasaan yg ade pade kite,segalanya boleh hilang sekelip mate dengan KEKUASAAN ALLAH.

Si Fakir hilang dr pandangan Ibrahim Adham dan baginda sedar yg segelas air boleh merubah segalanya……..

Begitulah tingginya nikmat yg ALLAH beri pade kite…..dengan satu rahmat yg ade dimukabumi sahaje sgala kprluan setiap manusia dipenuhi dan 99 rahmatNYA disimpan utk diberikan di akhirat nnnt utk org2 yg bersembahyang dan beramal tp x cukup point nak ke syurga……

Lesson ke 2:

Sembahyang Tarawikh-ramai yg berenti dirakaat ke 8 dng alasan lbh berkualiti (bacaan surah panjang). Adakah kite sedar dlm 8 rakaat tadi brp rakaat yg berkualiti yg kita dapat sedangkan kite berangan gak dng melupakan ALLAH… mengape tidak dikerjakan 20??? sekurang²nya kite dapat lebih dr 8 rakaat yg berkualiti…

Saidina Omar mendapati ramai yg leka dan meringankan sembahyang dizamannya dan mengarahkan dilakukan 20 rakaat … sekurang2nye kite di zaman ini melakukan 20 rakaat krn kite lebih jauh dari mengingati ALLAH…

Semasa sembahyang tolong prhatikan
1) dahi tidak ade halangan(ketayap atau topi/songkok) dari mencecah bumi
2) tapak tangan rata mencecah bumi
3) mcm tu gak lutut.
4) jari kaki hendaklah membengkok semasa sujud dan duduk tahiyat.

Sunat hidung mencecah sejadah…

Lesson ke 3:

Banyakkan membaca “ALLAHUMMA IRHAMNI YA ARHAMA RAHIMIN” DI AWAL 10 POSE NI… MEMOHON DIBERIKAN RAHMAT OLEH ALLAH… ALLAH MENYAYANGI KITE… ITULAH SEBABNYA RAMADHAN DIANUGERAHKAN KPD UMAT MUHAMMAD SAW…. DAN NABI PERNAH BERSABDA SEKIRANYA MANUSIA TAHU KELEBIHAN RAMADHAN NESCAYA MANUSIA MEMINTA RAMADHAN SEPANJANG TAHUN…..

WALLAHUALAM…..

lynord sign

No comments:

Post a Comment